වාහන විත්ති 429 – ඊ ස්කූටර නීතිගත කිරීම -බ්‍රිතාන්‍යය.

                                            

සති කීපයකට පෙර වාහනයක ගිය අපතයෝ දෙදෙනෙක්, ඊ ස්කූටරයක් පැද ගෙන සේවයට ගිය දිරිය දියණියකට විහිළු කරන වීඩියෝවක් බුකියේ සංසරණය විය. ඒ සතුන් දෙදෙනා නොදන්නා දෙයක් තිබේ.

පෙනෙන ආකාරයට උන් එලවාගෙන ගියේ, “ටොයෝටා හයි ඒස්” වැනි වෑන් රථයකි. ඒ වාහනය ටොන් එකහමාරක් වඩා හෙවත් රාත්තල් 4000 කට වඩා බර ය. වැඩුණු මිනිසුන් දෙදෙනෙක් එහි යන්නේ නම් ඔවුන්ගේ බර රාත්තල් 250ක් පමණ වනු ඇත. දැන් ඒ අනුපාතය, “16:1” කි. එනම් රාත්තල් 250ක් එහා මෙහා කරන්නට රාත්තල් 4000 ක් අවශ්‍ය විය.

එනම් ඒ වාහනයේ ඉන්ධන වලින් රාත්තල් 250 මිනිසුන් දෙදෙනෙක් ගෙන යෑමට, තවත් රාත්තල් 3750ක් චලනය කිරීමට සිදු වූයේය.

ඩීසල් වාහනයක කාර්යක්ෂමතාවය 25- 30% ක් පමණ වේ. එය වෙනත් ආකාරයකින් කිවහොත් වාහනයේ ප්‍රවාහන අවශ්‍යතාවය සඳහා අවශ්‍ය වන ඩීසල් වලින් 75- 70% ක් පුච්චා දමන්නේ තාපය සහ ශබ්දය ඇති කිරීමටය. ඉහත සඳහන් කල මිනිසුන්ට වාහනයේ බරේ අනුපාතය සමඟ ඩීසල් වාහනයේ අඩු කාර්යක්‍ෂමතාවද එකතු කල විට, හෝද හෝදා මඩේ දමනවා වැනි දෙයක් කෙරේ.  

ඒ දිරිය දියණිය පැද ගිය ඊ ස්කූටරය කිලෝ ග්‍රෑම් 30 කට වැඩි නොවේ. ඇය කිලෝ ග්රෑම් 55 ක් බර නම්, ඒ ස්කූටරයේ බරට ඇති අනුපාතය සහ ඉහත විස්තරය අනුව ඇත්තටම විය යුත්තේ එය නොවේ. ඇය උන් දෙදෙනාට විහිළු කල යුතුය.  

ප්‍රවාහනය හෝ වෙන ඕනෑම දෙයක් නිවැරදිව විශ්ලේෂණය කල යුතුය. මුළු ලෝකයම කොරෝනා වලින් ආතුරව සිටින මේ යුගයේ, බල ශක්තිය අපතේ නොයැවීම සහ කාබන් විමෝචනය ගැන විශාල හඬක් ඉදිරිපත්වී තිබේ. එහෙත් අවාසනාවට මේ තත්වයන් නිවැරදිව විශ්ලේෂණය කරන මිනිසුන් මෙන්ම රටක් කරවන නායකයන් අදත් ලොව එතරම් නැත.

ලොවට කාබන් විමෝචනය හඳුන්වා දුන්, “හිරු නොබසින රාජ්‍යය” යන විරුදාවලිය ලත් මහා බ්‍රිතාන්‍යය, එය පසුව හෝ හඳුනා ගැනීම වාසනාවකි. ඒ අනුව නොබෝ දිනකින් ඊ ස්කූටර වලට පාරේ ධාවනය සඳහා බ්‍රිතාන්‍යයේ බලපත් ලැබෙනු ඇත. මෙහි වටිනාකම වන්නේ මෙම බලපත් ලැබී ඊ ස්කූටර පදින්නට අවසර ලැබෙන්නේ, අප්‍රිකාව මැද්දේ ඇති ගමක නොවේ. ලෝකයේ හොඳම සහ නවීනතම ප්‍රවාහන පද්ධතියකින් සන්නද්ධ රටක් වන මහා බ්‍රිතාන්‍යයේ වේ.       

ඉදිරි මාස 18 තුළ එක්සත් රාජධානියේ ඊ-ස්කූටර් නීතිගත කළ යුතු බව පොදු ප්‍රවාහන කමිටුව නිර්දේශ කර තිබේ.

විධිමත් පුහුණුවක් නොමැතිව හෝ මාර්ගවල හිස්වැස්මක් පැළඳීමකින් තොරව සමහර අයට කුලී ඊ-ස්කූටර් භාවිතා කිරීමට අවසර දෙමින් රජය මේ වසරේදී ඊ-ස්කූටර් පිළිබඳ අත්හදා බැලීමක් ඉදිරිපත් කළේය. කිරීටක වෛරස් වසංගතය හේතුවෙන් සමාජයෙන් ඈත්වීමේ අවශ්‍යතාවය සැලකිල්ලට ගනිමින් පොදු ප්‍රවාහන සේවයට විකල්පයක් ලෙස ඊ-ස්කූටර කෙරෙහි ඇති උනන්දුව මධ්‍යයේ මෙම තීරණය ගන්නා ලදී.

“ටීසයිඩ්”, “හාර්ට්පූල්” සහ “මිල්ටන්”, “කේන්ස්” ඇතුළු ප්‍රදේශ අත්හදා බැලීමේ අදියර සඳහා අත්සන් තබා ඇත.කමිටුව දැන් ඊ-ස්කූටර් පිළිබඳ සිදු කල විමර්ශනය අවසන් කර ඇති අතර, ඒවා කෙටි කාර් ගමන් අඩු කිරීමට සහ වායු දූෂණය අඩු කිරීම සඳහා වැදගත් හා අඩු වියදම් ක්‍රමයක් විය හැකි බව නිගමනය කර තිබේ.

බලපත්‍රයක් නොමැති අයට පවා ඊ-ස්කූටර් සෑම කෙනෙකුටම විවෘත කළ යුතු බවත්, හිස් ආවරණ දැඩි ලෙස නිර්දේශ කළ යුතු නමුත්, නීතිමය බැඳීමක් නොකළ යුතු බවත් ඔවුහු නිර්දේශ කළහ.

කමිටු සභාපති “මෙරිමන්” පැවසුවේ “ඊ-ස්කූටරයට අපගේ වීදිවල සැරිසැරීමට හා තැනින් තැනට යෑමට ආකර්ෂණීය හා වටිනා ක්‍රමයක් බවට පත්වීමේ හැකියාව ඇත. “මේ නිසා මිනිසුන් මෝටර් රථ භාවිතය අඩු වන්නේ නම් එය තවත් හොඳ දෙයක් වනු ඇත”…. කමිටුව කියා සිටියේ කෙටි මෝටර් රථ ගමන් සඳහා විකල්පයක් ලෙස ඊ-ස්කූටර ප්‍රවර්ධනය කළ යුතුය.

පැයට සැතපුම් 15 ට වඩා වේගයෙන් ගමන් කළ හැකි ඊ-ස්කූටර් පදිකයින්ට අනතුරුදායක විය හැකි බැවින් ඒවා පදික වේදිකාවලින් බැහැරව ධාවනය විය යුතු බවද කමිටුව නිගමනය කළේය. ඊ-ස්කූටර නීතිගත කර ඇත්නම්, මෙම හැසිරීම තුරන් කිරීම සඳහා බලාත්මක කිරීමේ පියවරයන් ක්‍රියාත්මක කිරීමට නීතියෙන් සහතික විය යුතු බව වාර්තාව පවසයි.

… “ඊ ස්කූටර පදින්නන් අපේ වීදිවලට ​​පැමිණීම පදිකයින්ට සහ විශේෂයෙන් ආබාධිත පුද්ගලයින්ට ජීවිතය වඩාත් දුෂ්කර නොවන බවට අප සහතික විය යුතුයි”… “ඊ-ස්කූටර භාවිතය නීතිගත කිරීමේ සැලසුම් සමඟ ඉදිරියට යාමට පෙර, පළාත් පාලන ආයතන සහ රජය විසින් මෙම පරීක්ෂාවන් සමීපව අධීක්ෂණය කිරීම, බලාත්මක කිරීමේ ක්‍රියාමාර්ග ගැනීම කාල යුතුය”… මෙරිමන් පැවසීය.

භාවිතයෙන් පසු පදික වේදිකාවේ ඊ ස්කූටර අතහැර දැමූ විට සිදු වන ගැටලුව වළක්වා ගන්නේ කෙසේද යන්න සලකා බැලිය යුතු බව කමිටුව කියා සිටියේය. ඊ-ස්කූටරය “වාහන නැවැත්වීමේ මධ්‍යස්ථාන” පිහිටුවීම වැනි පාපැදි කුලී සමාගමක් වන “මොබයික්” සිය මැන්චෙස්ටර් මෙහෙයුම් නැවත්වූයේ ස්කූටර සොරකම් කිරීම, සහ ඒවාට හානි කිරීම හේතුවෙනි. 

… “ආරක්ෂාව සැමවිටම අපගේ ප්‍රමුඛතාවය වනු ඇති අතර, අපගේ වර්තමාන අත්හදා බැලීම් මඟින් ඊ-ස්කූටරවල ප්‍රතිලාභ සහ ඒවා පොදු අවකාශයට ඇති බලපෑම වඩාත් හොඳින් අවබෝධ කර ගැනීමට ඉඩ සලසා දේ”… “එමගින් අනාගත රෙගුලාසි සැලසුම් කිරීමටද අපට උපකාරී වනු ඇත”…යනුවෙන් ප්‍රවාහන දෙපාර්තමේන්තුවේ ප්‍රකාශකයෙක් පැවසීය.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: