2030 වසරේදී ඉන්දියානු දුම්රිය සේවය ශුන්‍ය විමෝචන තත්වය ලබා ගන්නා බවයි.  

            Electriclocodieselදින කීපයකට පෙර කෙනෙක් ලියා තිබුනේ සූර්ය පැනල ඇතිරීමට ලංකාවේ ඉඩක් නැති බවත් ඒ නිසා කැලෑවල් වැනි තැන් හෙළි කලයුතු බවත්ය. සමහර පුද්ගලයන් උපන් ගෙයි මෝඩයන් හෙයින්, ඔවුන් සමඟ විවාද කිරීමෙන් ඇති පලක් නැත. මේ ගැන කියන්නට ඇති එක උදාහරණයක් පමණක් පෙන්වීම ප්‍රමාණවත්ය. දක්ෂිණ අධිවේගී මාර්ගය කිලෝ මීටර් 222 කි. ඒ දෙපස නිවාස තැනීම තහනම් වේ.

මාර්ගයේ සුන්දරත්වයටද හානියක් නොවන්නට පාර දෙපස කොතරම් සූර්ය පැනල සවි කල හැකිද යන්න සහ කිලෝ වොට් එකකට යන වර්ගඵලයේ ප්‍රමාණය සහ අවශ්‍ය බල ශක්තිය ගැන සරළ ගණනයක් කිරීමෙන්, ඒ ආකාරයේ ඔලුවේ අමාරු අඩු කරගත හැක. නමුත් ඒ සඳහා 8 වැනි ශ්‍රේණියේ ගණිත සහ විද්‍යා දැනුම අවශ්‍ය වේ.

ලොකු අයියා ආකල්පය [Big brother attitude] නිසා ඉන්දියානුවන් සමඟ අපට අවුල් තිබුනද, ඔවුන් බොහෝ ප්‍රායෝගික මිනිසුන් බව අප පිළිගත යුතුවේ. මේ දමා ඇති පින්තුර කළා කරුවන්ගේ නිර්මාණ නොවේ. ඒවා ප්‍රායෝගිකව අද දින ඉන්දියාවේ ධාවනය කෙරෙන දුම්රිය වල පින්තුර වේ. අන්ත දුගියන් මෙන්ම ධන කුවේරයන් සිටින ඉන්දියාවේ, ඕනෑම ආකාරයේ දුම්රියන් ඇත. නමුත් දුම්රිය සේවය පුනර්ජනනීය බල ශක්තියෙන් පණ ගැන්වේ නම්, ෆොසිල ඉන්ධන වලට යන මිළ අඩු වේ.

එහෙයින් සෑහෙන සාර්ථක දුම්රිය සේවයක් බොහෝ ඉන්දියානුවන්ට අනාගතයේ ලබා ගත හැකි වනු ඇත.   

ඉන්දියානු දුම්රිය සේවය හරිත ප්‍රවාහන ක්‍රමයක් බවට පත්කිරීමේ අරමුණින්, පුරප්පාඩු නොවූ ඉඩම්වල සූර්ය බලශක්ති බලාගාර මෙගා පරිමාණයෙන් ස්ථාපනය කිරීමට ඔවුන් තීරණය කර තිබේ. දුම්රිය ඉඩම්වල ගිගාවොට් 2 ක සූර්ය ව්‍යාපෘති ස්ථාපනය කිරීම සඳහා ටෙන්ඩර් ඉදිරිපත් කර ඇත. සූර්ය බලශක්තිය භාවිතා කිරීම හරහා ඉන්දියානු දුම්රිය සේවය ‘නෙට් සීරෝ’ කාබන් විමෝචනයක් බවට පරිවර්තනය කිරීමේ කාර්යය, දුම්රිය අමාත්‍ය ‘පියුෂ් ගෝයාල්’ යටතේ වේගවත් කරනු ඇත.

මෙහිදී මඳක් ලංකාවේ තත්වය ගැන සිතමු. ලංකාවේ දුම්රිය පාරවල් දෙපස ශ්‍රී ලංකා දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුවට අයත් ඉඩම් පවතී. මේවායේ සමහර තැන් වල අද අනවසර නිවාස තනා ඇත. එහෙත් ඒ බොහෝ ඉඩම් ප්‍රමාණයක් අදත් දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුවට අයත් වේ. එම ඉඩම් වල සූර්ය පැනල සවි කල හැකිය. එය යතාර්ථයක් බව ඉන්දියාව ඔප්පු කරමින් පවතී. 

2030 වන විට දුම්රිය ගමනා ගමනය සඳහා ඒ ආකාරයේ සූර්ය ව්‍යාපෘති යෙදවීමෙන් දුම්රිය සඳහා වන වර්තමාන බල ශක්ති ඉල්ලුම සපුරාලනු ඇතැයි අපේක්ෂා කෙරේ. එවිට ඉන්දියානු දුම්රිය බල ශක්ති ප‍්‍රමාණවත් වන මෙන්ම පුනර්ජනනීය බලයෙන් සම්පූර්ණයෙන්ම ක්‍රියාත්මක වන ප‍්‍රථම ප‍්‍රවාහන ආයතනය බවට පත්වේ. හරිත බලශක්ති සම්පාදනයේ පුරෝගාමියෙකු ලෙස ඔවුන් විවිධ සූර්ය ව්‍යාපෘතිවලින් බලශක්ති සම්පාදනය ආරම්භ කර තිබේ. 

උත්තර් ප්‍රදේශ්හි, ‘රායි බෙරේලි’ හි නවීන කෝච් කම්හලේ පිහිටුවා ඇති මෙගාවොට් 3 සූර්ය බලාගාරය, ඒ එක ස්ථානයකි. දුම්රිය සේවයට අනුව, වහලවල් උඩ මෙගාවොට් 100 ක සූර්ය පද්ධති දැනටමත් විවිධ දුම්රිය ස්ථානවල සහ පොදු ස්ථානවල ගොඩනැගිලිවල ආරම්භ කර ඇත. මීට අමතරව මෙගාවොට් 1.7 ක එක් ව්‍යාපෘතියක්, ‘උඩිස් ට්‍රැක්ෂන්’ නම් පද්ධතියට කෙලින්ම සම්බන්ධ වන මධ්‍ය ප්‍රදේශ් හී ‘බිනා’ හි දැනටමත් ස්ථාපනය කර ඇති අතර එය දැනට පුළුල් පරීක්ෂාවකට ලක්ව ඇත.

දින 15 ක් ඇතුළත ආරම්භ කිරීමට නියමිත මෙය ඉන්දියානු දුම්රිය සේවය විසින්, ‘භාරත් හෙවි ඉලෙක්ට්‍රිකල්ස් ලිමිටඩ්’ සමඟ එක්ව ආරම්භ කරන ලද ලොව ප්‍රථම ආකාරයේ ව්‍යාපෘතියකි.සෘජුවම දුම්රිය මාර්ගයේ පොදු කාර්ය පද්ධතියට පෝෂණය කිරීම සඳහා සෘජු ධාරාව (DC) තනි-අදියර විකල්ප ධාරාවක් (ඒසී) බවට පරිවර්තනය කිරීම සඳහා නව්‍ය තාක්‍ෂණය යොදා ගැනීම මෙම ව්‍යාපෘතියට ඇතුළත් වේ. [සටහන :- කුමක් නිසා එය තෙකලා නොවන්නේද යන්න අපැහැදිළිය.]

සූර්ය බලශක්ති බලාගාරය, ‘බිනා ට්‍රැක්ෂන් උපපොළ’ අසල ස්ථාපිත කර ඇත. වාර්ෂිකව බලශක්ති ඒකක හෙවත් ‘යුනිට්ස්’ ලක්ෂ 25 ක් පමණ නිපදවිය හැකි අතර සෑම වසරකම දුම්රිය සඳහා රුපියල් කෝටි 1.37 ක් පමණ මුදළක් ඉතිරි කර ගත හැකිය. ඉන්දියානු දුම්රිය හා බෙල් නිලධාරීන් මෙම නවෝත්පාදන ව්‍යාපෘතිය සාර්ථකව ක්‍රියාත්මක කිරීම සඳහා වෙහෙස මහන්සි වී වැඩ කර ඇත.

මෙම ව්‍යාපෘතියේ ප්‍රධාන අභියෝගය වූයේ සූර්ය පැනල වලින් ජනනය කරන ලද ඩීසී [DC] හෙවත් සරළ ධාරා බලය 25 kV AC හෙවත් ප්‍රත්‍යාවර්තක තනි අදියර බවට පරිවර්තනය කිරීමයි. මේ සඳහා වෙළඳපොලේ පහසුවෙන් ලබාගත නොහැකි තනි-අදියර නිමැවුම් සහිත ඉහළ ධාරිතාවකින් යුත් ඉන්වර්ටර් සංවර්ධනය කිරීම අවශ්‍ය විය. මීට අමතරව, විදුළි අඩු වීම් සමබර කරන බලශක්ති අවශ්‍යතා සපුරාලීම සඳහා ගොඩබිම පදනම් කරගත් සූර්ය බලාගාර නියමු ව්‍යාපෘති දෙකක් ක්‍රියාත්මක වෙමින් පවතී.

මේවා පැහැදිළිවම ජාතික බල සැපයුමට සම්බන්ද විය යුතු අතර, දිවා කාලයේ අතිරික්ත බල ශක්තියක් ඇති කරනවා විය යුතුය.

දිවා කල ලැබෙන ඒ අතිරික්ත බල ශක්තිය ගබඩා කෙරෙන බව ඉන්දියානු බල ශක්ති විශේෂඥයෙක් කියා සිටියේය. එය බැටරි හරහාද, එසේ නැතිනම් පොම්ප හයිඩ්රො හරහාද යන්න තවම අනාවරණය කර නැත. හඳුනන තවත් ඉන්දියානු බල ශක්ති ඉංජිනේරුවෙක් කියා සිටියේ, ඉන්දියාවේ දුම්රිය සේවයේ වැඩි ප්‍රමාණයක් ක්‍රියාත්මක වන්නේ දහවල් කාලයේ හෙයින්, මේ අවස්ථාවේ බලය ගබඩා කිරීමේ ක්‍රම ගැන එතරම් කරදර වන්නට අනවශ්‍ය බවය. 

මේ එක බලාගාරයක් වන්නේ, ‘භයිලායි’ හි හිස්ව ඇති භාවිතයට නොගත් ඉඩමක මෙගාවොට් 50 ක සූර්ය බලශක්ති බලාගාරයක් වන අතර එය මධ්‍යම සම්ප්‍රේෂණ උපයෝගීතාව හා සම්බන්ධ වන අතර 2021 මාර්තු 31 ට පෙර ආරම්භ කිරීමට අපේක්ෂා කෙරේ. දෙවැන්න ‘දීවානා’ හි මෙගාවොට් 2 සූර්ය බලාගාරය ( 2020 අගෝස්තු 31 දිනට පෙර රාජ්‍ය සම්ප්‍රේෂණ උපයෝගීතාවයට සම්බන්ධ වන සේ ආරම්භ කිරීමට අපේක්ෂා කෙරේ.

බලශක්ති අවශ්‍යතා සඳහා ස්වයං විශ්වාසය තැබීමට දරන උත්සාහයේ දී දුම්රිය සේවය කැපවී සිටී සූර්ය බලශක්තිය යොදා ගනිමින් සම්පූර්ණ හරිත ප්‍රවාහන ක්‍රමයක් බවට පත්වේ. මෙම දැවැන්ත මුලපිරීම් සමඟ ඉන්දියානු දුම්රිය සේවය සූර්ය බල ශක්තියෙන් පණ ලබා, දේශගුණික අභියෝගයන්ට එරෙහිව ඉන්දියාවේ ආරථික සටනට නායකත්වය දෙනු ඇත. තව දුරටත් ඉන්දියානුවන්ට දුම්රිය වහළවල් උඩ යන්නට සිදු නොවනු ඇත. එකලට ලංකාව යන රට  ‘Right off’ කරන කාලය නොවන්නට නම්, අද සිටම පුනර්ජනනීය බල ශක්තිය සහ ප්‍රවාහනය නිවැරදිව කළමනාකරණය කල යුතු වේ.

ඉන්දියාවේ ශුන්‍ය විමෝචන බව ලබන 2030 වසර වන විට, සමහරවිට ලංකාවේ දුම්රියවල් වල වහළවල් උඩ පුටු සවි කර, ‘Roof class’ සේ නම් කරන්නට ඉඩ තිබේ.  

https://swarajyamag.com/news-brief/railways-to-become-net-zero-carbon-emission-mass-transportation-network-by-2030?fbclid=IwAR2RN77MJi2aJoqMhFjyNXJknISPzCA3VXC7DDBVdonE3un_NZliJjfubVA

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: